elcatobanner

انتقاد نورنیوز از گزارش های کیهان از تماس شمخانی با شریعتمداری

[ad_1]

رسانه نیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: موضوع گفتگوی مستقیم با آمریکا در مذاکرات وین یکی از پرتکرارترین موضوعات این هفته در رسانه های داخلی و خارجی بود.

وی روز دوشنبه گفت: اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که برای گفت‌وگو با آمریکا به توافقی خوب با تضمین بالا نیاز باشد، آن را نادیده نخواهیم گرفت. گمانه زنی هایی درباره تصمیم نهایی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا وجود دارد.

اگرچه در بیانیه وزیر امور خارجه تنها از احتمالات مشروط صحبت می شد، اما برخی رسانه های داخلی و خارجی با اهداف مشخص سعی کردند در طرح گمانه زنی های جدید، این اظهارات را یک اتفاق واقعی تفسیر کنند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت سیاستگذاری در مذاکرات وین را برعهده دارد، روز سه شنبه هفته جاری، یک روز پس از صحبت های وزیر امور خارجه، در توئیتی نوشت: رسماً اتفاق افتاده است و نیازی به بیشتر نیست. و نخواهد شد. این راه ارتباطی تنها در صورت توافق خوب می تواند با راه های دیگر جایگزین شود.»

شمخانی با تاکید بر اینکه نیازی به مذاکره با آمریکا نبوده و نخواهد شد، بر امکان استفاده از سایر راه های ارتباطی با آمریکا که طبق توضیحات قبلی «مذاکره مستقیم» نخواهد بود، تاکید کرد. اکثر موارد رسانه های داخلی و خارجی شورای عالی امنیت ملی درهای خود را به روی مذاکره مستقیم با آمریکا بسته است.

اما در این میان شاهد برخوردهای کاملاً متضاد برخی از حامیان جریان انقلابی در این زمینه بودیم. مدیرمسئول سابق روزنامه جوان از یک سو در توضیح علت اقدام مستقیم نوشت و از سوی دیگر مدیرمسئول روزنامه کیهان با انتقاد از این موضوع گفت که هر دو موضع نشان از سوء تفاهم داشت

مدیرعامل کیهان روز چهارشنبه در یادداشتی با عنوان «برادران با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی» نوشت:

این سوال برای آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی مطرح می شود که چرا و با چه تحلیل منطقی و قابل قبولی از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا صحبت می کنید؟ فکر نمی کنید آمریکا در صدد مذاکره مستقیم برای افزودن مواد بیشتر به برجام است؟! آیا تسلیم شما معامله مستقیمی برای فرو رفتن در باتلاقی نیست که برای کشور ما آماده کرده اند؟

واضح است که مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان ناشی از سوء تفاهم سردبیر روزنامه با توئیت دبیر شورای عالی امنیت ملی است و تصور می شد نه تنها هیچ تأثیر صریح یا ضمنی در توییت، اما اظهارات کاملاً متفاوت.

روزنامه کیهان امروز توضیحی درباره مطلب قبلی خود منتشر کرد که در آن آمده بود علی شمخانی با مدیرعامل کیهان تماس گرفته و به یادداشت روز چهارشنبه اعتراض کرده است.

انتشار توضیحات کیهان قابل تقدیر است، اما تنظیم مقاله به گونه ای است که به نظر می رسد دبیر شورای عالی امنیت ملی موضع خود را اصلاح کرده است و وضعیت کاملا برعکس است و شمخانی بر لزوم رفع سوء تفاهم کیهان تاکید کرد. .

بدیهی است حساسیت و هوشیاری فعالان رسانه ای و سیاسی کشور در خصوص لزوم پیشبرد مذاکرات حساس مربوط به رفع تحریم های سرکوبگرانه در مبانی و مبانی انقلاب اسلامی و توجه به حقوق ملت ایران می باشد. یک رویکرد بسیار مطلوب و ارزشمند. این روش نیز باید جدی گرفته شود.

دفتر امنیت ملی به عنوان سیاست گذار در مذاکرات وین، قطعا برای تسریع در مذاکرات از چارچوب توافق شده فراتر نخواهد رفت و شبهات غیرواقعی در این زمینه ایجاد خواهد کرد، حتی اگر با نیت خیر باشد، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما