لمینت و روکش دندان در دندانپزشکی

لمینت و روکش دندان هر دو شیوه هایی برای بازسازی ظاهر و عملکرد دندان ها هستند. تفاوت اصلی آن ها در این است که لمینت فقط به صورت لایه ای نازک روی سطح قدامی دندان است اما روکش دندان کل دندان را می پوشاند. بازسازی دندان ها کاری هزینه بر و زمان بر است به همین دلیل باید بدانید که کدام روش برای شما بهتر است. هر دو روش تفاوت ها، مزیت ها و معایبی دارند که بررسی می شود. لمینت و روکش دندان از نظر شیوه ی انجام با یکدیگر تفاوت دارند

تفاوت لمینت و روکش دندان در چیست؟

لمینت دندان لایه ی نازک سرامیکی است که به قطر 0.5 تا 1 میلی متر روی سطح دندان نهاده می شود. روکش دندان حدود 2 میلی متر ضخامت داشته و کل دندان را می پوشاند. جنس روکش می تواند از پورسلین، ترکیب پورسلین و فلز و یا تمام فلز باشد. انتخاب لمینت و روکش دندان بستگی به شرایط فرد و دندان ها و نوع اقدام مورد نظر دارد. برای مثال:

تغییر رنگ دندان

دندان های شکسته

پوسیدگی و ضعف دندان

دندان های کج

لمینت و روکش دندان می توانند به رنگ طبیعی دندان ها باشند، به جز روکش های فلزی.

لمینت دندان چیست؟

لمینت فقط جلوی دندان را پوشانده و به اندازه ی روکش ها تهاجمی نیستند. علت این امر این است که در آماده سازی دندان برای لمینت حجم بیشتری از دندان فرد سالم باقی می ماند. در حد 0.5 میلی متر از سطح مینا برای این امر تراش داده می شود. حتی مدل های جدید لمینت به میزان کمتری از تراش سطح مینا نیاز دارند. برای اتصال لمینت، دندان باید از مینای کافی برخوردار باشد زیرا استحکام آن به مینای دندان بستگی دارد.

 

لمینت دندان یک لایه ی نازک 0.5 میلی متری است که روی دندان قرار داده می شود

روکش دندان چیست؟

روکش دندان کل دندان را در بر می گیرد و برای قرار دادن روکش حجم زیادی از دندان ها تراش داده می شود. در صورتی که فرد پوسیدگی دندان داشته باشد دندان پزشک بخش پوسیده ی دندان را حذف کرده و سپس روکش را قرار می دهد. در این موارد، قبل از اتصال روکش دندان باید باز سازی شود تا از روکش حمایت کند.

از کجا بدانیم لمینت بهتر است یا روکش؟

در صورتی که حجم زیادی از دندان پر شده، عصب کشی شده، یا حجم زیادی از آن کرم خورده یا شکسته است احتمالا روکش دندان گزینه ی بهتری است. در صورتی که خود دندان تا حدی سالم است و بازسازی دندان به منظور زیباسازی آن می باشد، استفاده از لمینت گزینه ی بهتری می باشد. لمینت برای اصلاح نواقص جزئی نیز کاربرد دارد.

هزینه ی لمینت دندان و روکش دندان

لمینت و روکش دندان می تواند هزینه زیادی داشته باشد و این هزینه بسته به اندازه ی دندان، محل دندان و متوسط هزینه های دندانپزشکی در شهر شما بستگی داشته باشد. اما از نظر تفاوت هزینه های لمینت و روکش دندان، روکش از قیمت بیشتری برخوردار بوده است.

طبق سازمان دندانپزشکان آمریکا، هزینه ی لمینت بین 925 تا 2500 دلار تخمین زده می شود. لمینت های پورسلین بیشترین قیمت را داشته و بیشترین ماندگاری و نرخ موفقیت نیز از آن آن هاست. هزینه ی روکش دندان بستگی به مواد سازنده ی آن و میزان کاری که دندانپزشک انجام می دهد و اندازه ی دندان متغیر است. بر اساس سازمان دندانپزشکی آمریکا این هزینه بین 1000تا 3500 دلار می تواند متغیر باشد. این هزینه شامل اقدامات قبل از آن مثل پر کردن و عصب کشی دندان نخواهد بود. روکش های سرامیکی  معمولا از سایر روکش های فلزی گران تر هستند.

 

روکش دندان در مواردی که آسیب دندان شدید است کاربرد دارد

مزایا و معایب لمینت و روکش دندان

همانطور که گفته شد هر دو روش لمینت و روکش دندان از مزایا و معایبی برخوردار هستند که به آن به اختصار پرداخته شده:

مزایای لمینت

در طولانی مدت، از نظر زیبایی نسبت به روکش ها بهتر هستند زیرا باعث التهاب لثه پس از چند سال نمی شوند.

برخی از لمینت ها چندان به برش لثه نیاز ندارند در نتیجه بخش بیشتری از دندان طبیعی فرد سالم می ماند.

دندان هایی که لمینت شده اند میزان جابه جایی اندکی دارند.

 

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما