این رنگ ادرار نشانه سرطان روده بزرگ است

ابزارهایی که سرطان را در مراحل اولیه تشخیص می دهند، می توانند امید به زندگی و کیفیت زندگی را افزایش دهند. با این حال، تشخیص این بیماری اغلب نیاز به تجهیزات گران قیمت و هزینه های درمانی دارد که ممکن است در مناطق روستایی یا در حال توسعه با زیرساخت های پزشکی کمی امکان پذیر نباشد.

به گزارش صد آنلاین، به همین دلیل است که محققان همیشه در تلاش برای یافتن تست‌های ارزان‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر هستند. آنها اخیراً فناوری طراحی کرده اند که سرطان روده بزرگ را تشخیص می دهد و با تغییر رنگ ادرار بیماری های داخلی را بررسی می کند.

مرحله اولیه این فناوری که توسط تیمی به رهبری پروفسور مولی استیونز از کالج کینگ لندن و پروفسور سانگیتا باتیا از MIT انجام شد، شامل تزریق نانوحسگرهای طلا به موش ها بود.

این نانوذرات طلا در بدن توسط آنزیم‌هایی به نام پروتئاز تجزیه می‌شوند که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند، از کلیه عبور می‌کنند و به دلیل تغییر رنگ آبی پس از آزمایش ادرار با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند. محققان این فناوری را روی موش‌های مبتلا به سرطان روده بزرگ به کار بردند و دریافتند که ادرار موش‌های حامل تومور در مقایسه با نمونه‌های آزمایش شده از موش‌های سالم، رنگ آبی روشن دارد.

همچنین در طول دوره چهار هفته پیگیری پس از تجویز این نانوحسگرها، موش‌ها هیچ نشانه‌ای از عوارض جانبی نشان ندادند و هیچ مدرکی دال بر حضور اجتماعی این حسگرهای رایگان در بدن موش‌ها وجود نداشت.

به گفته محققان، با استفاده از این واکنش شیمیایی که باعث تغییر رنگ می شود، می توان از این آزمایش به عنوان یک روش تشخیصی بدون نیاز به تجهیزات گران قیمت و پیچیده آزمایشگاهی استفاده کرد.

یافته های محققان در مجله Nature Nanotechnology منتشر شد.

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما